NEÜ’DE CEMAAT-İ İSLAMİ İNGİLİZCE DEĞERLENDİRİLDİ
Necmettin Erbakan Üniversitesi Rumi Medeniyetler Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından İngilizce olarak gerçekleştirilen ‘Yuvarlak Masa Toplantıları’nın üçüncüsü gerçekleştirildi.
Din ve Güney Asya’da Siyaset genel konu başlığıyla; Cemaat-i İslami’nin işlendiği toplantıda, NEÜ Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Seraj Ahsan İngilizce sunum yaptı. Toplantıda, Cemaat-i İslami’nin kuruluş ve gelişme aşamaları değerlendirildi, ayrıca ilkesel anlamda Cemaat-i İslami’nin savunduğu etik prensiplerin politik sahadaki yansımaları tartışıldı ve Mevdudi’nin Cemaat-i İslami içerisindeki yeri ve görüşleri ele alındı. Yrd. Doç. Dr. Ahsan konuşmasında; din ve politikanın bir araya gelmesinin, koloniyalizm (sömürgecilik) ve Müslüman dünyanın karşılaşması ile olduğunu vurguladı. Ahsan; 26 Ağustos 1941’de Lahore’da, Mevlana Ebul Ala Mevdudi tarafından kurulan Cemaat-i İslami hareketinin de sömürgeci devletlerin Güney Asya’yı işgal etmesiyle doğduğunu ifade etti. Yrd. Doç. Dr. Seraj Ahsan, “Genel kabul gördüğü üzere, Mevdudi daha sonraki İslami diriliş hareketlerine, Mısır’daki Seyyid Kutup da dahil olmak üzere etki etmiştir. Günümüzde Cemaat-i İslami, Güney Asya’da organize olmuş bir İslami hareket olarak faaliyetlerine devam etmektedir” dedi. Ahsan konuşmasının devamında, Cemaat-i İslami’nin; sonradan gelişen İslam ilahiyatı, hukuk, felsefe ve Müslüman imparatorluklar süresince oluşmuş Müslüman toplumların kurumsal yapılarını reddetme eğiliminde olduğunun altını çizdi.
Daha sonra karşılıklı soru ve değerlendirme aşamasına geçilen toplantıda Bangladeş, Hindistan ve Pakistan olmak üzere Güney Asya’yı büyük ölçüde etkileyen ve hala etkilerinin devam ettiği Cemaat-i İslami’nin günümüzdeki durumu görüşüldü.